Vind de juiste sneeuwketting

Weet u de bandbreedte, bandhoogte en velgmaat niet van uw wagen? Zoek dan via de König Fitguide!

Rijden in winterweer: tips!

5 zaken waar je zeker rekening mee moet houden

In de winter vrezen we met zijn allen voor guur weer en gladde wegen. Het leek ons zinvol om enkele goede reflexen in het kort te herhalen. Een kwestie van de winter in veilige omstandigheden door te komen!

Het rijden

Wie rijdt, moet veel aandacht hebben voor moeilijke omstandigheden. Maak altijd zachte, soepele manoeuvres in plaats van bruuske bewegingen. In bochten moet je soepel en met een constante kracht aan het stuur draaien. Als de achterkant van de wagen – met een voorwielaangedreven wagen – wegglijdt, geef je zacht wat extra gas om het evenwicht te herstellen. Bij een achterwielaangedreven auto moet je ontkoppelen, de voet van het gaspedaal halen en tegensturen. De gouden regel is om steeds in de richting te kijken van waar je heen wil. Bij het remmen kan je bij voorkeur de motorrem gebruiken om te voorkomen dat de wagen gaat slippen. Als dat gebeurt, verlies je immers de controle over de wagen. Om opnieuw grip te zoeken, los je het rempedaal om vervolgens opnieuw trachten te remmen. Hou er ook rekening mee dat een vochtig wegdek dubbel zo glad is als een droog wegdek. Een besneeuwd wegdek is vier keer gladder en een beijzeld wegdek is tot acht keer gladder! Wanneer de wielen doordraaien op een helling, kan je best naar een hogere versnelling schakelen omdat dit het aandrijfkoppel van de aangedreven wielen verlaagt. Zo zal je voertuig makkelijker tractie vinden.

De banden

De juiste bandenspanning is cruciaal bij koud weer. Wanneer de temperatuur daalt, is ook de gemeten bandenspanning lager. Bij koud weer mag je de aangegeven bandendruk met 0,2 bar verhogen.

Het onderhoud

In de winter maar ook in de zomer is het ook belangrijk om goed te zien. Een proper gewassen auto is essentieel, een vuile auto zal ook sneller aanvriezen. Weet ook dat strooizout erg agressief is voor het koetswerk en corrosie veroorzaakt. We adviseren ook om het reservoir van de ruitensproeier te vullen met een product dat tot -30° C gaat. Tot slot moet je de staat van de batterij controleren en de deurrubbers behandelen met een waterafstotend product zodat ze niet kunnen dichtvriezen.

De uitrusting

Wanneer het gedurende een langere periode erg koud blijft, heb je best een ijskrabber in de buurt en een flacon om sloten te ontdooien. Tot slot is een dekentje geen overbodige luxe bij een mogelijke panne.

Parkeren en vertrekken

Trek de handrem niet aan als het heel koud is. De kabel zou kunnen vastvriezen. Zet de wagen bij voorkeur in versnelling. Kijk na of de bladen van de ruitenwissers niet zijn vast gevroren zodat je niets forceert. Gebruik geen krant om te voorkomen dat de voorruit aanvriest. Wanneer papier vochtig wordt, kan het aan de ruit vastvriezen gedurende de nacht. Een stuk karton is een beter alternatief

4 minder bekende overtredingen

Winterse omstandigheden vragen winterse voorbereidingen en wie de tijd daar niet voor wil nemen en de politie tegenkomt, riskeert één of meerdere boetes…We sommen 4 – voor heel wat bestuurders! – minder bekende overtredingen op die je in de winter maar beter vermijdt

1. Maak je ruiten en spiegels ijs- en sneeuwvrij.
De voorruit, zijruiten en achterruit moeten vrijgemaakt zijn alvorens je de weg opgaat. Wie dat niet doet, riskeert 116 euro boete (tweedegraadsovertreding). Voor zijspiegels geldt hetzelfde, al ligt het boetetarief lager (58 euro, eerstegraadsovertreding).

2. Maak je dak sneeuwvrij.
Niet alleen de ruiten en de spiegels maar ook op het dak van het voertuig moet sneeuwvrij zijn voor je vertrekt. Dit om te voorkomen dat de sneeuw loskomt tijdens het rijden en zo het zicht van de wagens achter je belemmert. De boete bedraagt 116 euro.

3. Maak de lichten vrij.
Logisch: als je lichten bedekt zijn met sneeuw of ijs, zullen ze veel minder efficiënt hun werk doen en misschien zelfs helemaal niet zichtbaar zijn. Boete: 58 euro.

4. Maak de kentekenplaat vrij.
Last but not least, zorg ervoor dat zowel je nummerplaat vooraan als die achteraan steeds goed leesbaar zijn. Wie daar niet in slaagt en betrapt wordt, zal 116 euro moeten betalen