Vind de juiste sneeuwketting

Automobilisten zonder winterbanden in Duitsland

In Duitsland is het gebruik van winterbanden in de wet geregeld. Begin december 2010 zijn de regels nog eens extra aangescherpt.

Ondertussen blijkt dat automobilisten die zonder winterbanden betrokken raken bij een ongeval onder winterse omstandigheden, door rechters steeds vaker nalatigheid of grove nalatigheid wordt verweten.

In Duitsland wordt geen periode gehanteerd waneer het gebruik van winterbanden verplicht is. Van winterse omstandigheden is volgens de Duitse wet in elk geval sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpwording. Justitie oordeelt en veroordeelt op basis van de weersomstandigheden zoals die waren op het moment van het ongeval. Met zomerbanden rijden tijdens sneeuwval wordt zelfs beschouwd als grove nalatigheid.

Een vertegenwoordiger van de afdeling Verzekeringsrecht van de Duitse advocatenvereniging stelt dat dat autoverzekeraars de eigen schade van de automobilist in dat geval niet volledig zouden hoeven te betalen. Zelfs wanneer het ongeval op het eerste gezicht niet te wijten is aan de automobilist die op zomerbanden rijdt, kan de rechter bepalen dat de automobilist voor een deel eigen schuld aan het ongeval heeft en dus een deel van de schade zelf moet betalen. Overigens is nog niet bekend wat de consequenties zullen zijn wanneer een Nederlandse automobilist door een Duitse rechter dergelijke grove nalatigheid wordt verweten.

Winterbanden, M+S en vier-seizoenen banden

Tijdens winterse omstandigheden zijn in Duitsland winterbanden met het sneeuwvlok symbool, M+S banden en vier-seizoenen (all weather) banden toegestaan. Uit een winterbandentest van de ANWB blijkt echter dat winterbanden de beste keuze zijn in de winter. De ANWB maakte een vergelijking tussen winterbanden en vier-seizoenenbanden, waaruit bleek dat winterbanden onder winterse omstandigheden beduidend beter presteren dan vier-seizoenenbanden. Winterbanden bleken geschikt te zijn om over een besneeuwde bergpas te rijden. Bij vier-seizoenenbanden bleek het gebruik van sneeuwkettingen veel eerder nodig te zijn. Bij het wegrijden in de sneeuw of bij bochten blijkt de winterband, door meer grip op de weg, beter te presteren dan de vier-seizoenenband. Bij de remweg op sneeuw bleek het verschil tussen de vier-seizoenenbanden en winterbanden overigens beperkt te zijn.


Tips voor een veilige reis

Houdt rekening met het volgende:

  • Het profiel van winterbanden wijkt wettelijk niet af van die van zomerbanden. De minimale wettelijke profieldiepte is dan ook 1,6 mm. Echter bij winterbanden wordt sterk aanbevolen om een profieldiepte van tenminste 4 mm aan te houden.
  • Rijdt u in de wintermaanden naar of door Duitsland, maak dan gebruik van winterbanden. De weersomstandigheden zijn niet te voorspellen. Voordat u het weet, krijgt u te maken met winterse omstandigheden.
  • Gaat u naar de bergen, neem dan ook sneeuwkettingen mee.
  • Wacht niet tot het laatste moment met de aanschaf van of het wisselen naar winterbanden.
  • Gebruik altijd 4 winterbanden en/of 2 sneeuwkettingen. Het gebruik van verschillende bandensets voor en achter, levert een onvoorspelbaar rijgedrag op. Ook bij een tweewiel-aangedreven auto. Dat zelfde geldt ook bij het gebruik van sneeuwkettingen
  • Gaat u met de caravan op wintersport, overweeg dan ook om sneeuwkettingen aan te schaffen voor de caravan.