Vind de juiste sneeuwketting

winter of 4-seizoensbanden?

Zijn winterbanden echt zinvol? Het antwoord luidt als volgt: onder 7°C, zorgt de samenstelling van winterbanden – zachte mix van rubber en silicium – voor een betere elasticiteit van de groeven. De grip op het wegdek is dus veel beter zowel bij versnelling als bij het remmen.

Wist je trouwens dat de remafstand tijdens de herfst en de winter soms vermenigvuldigd wordt met 8? Alles zal afhangen van:

  • de staat en de samenstelling van het wegdek zoals bijvoorbeeld beton, asfalt, …
  • de weersomstandigheden: droog, regen, sneeuw, ijzel, …
  • de staat van de autobanden: nieuw, versleten, een al dan niet correcte bandenspanning, …
  • het type band: winter, zomer, all seasons.

Winterbanden, sneeuwbanden, 4-seizoensbanden: waarin verschillen ze van elkaar?

Je weet nu dat winterbanden een betere grip hebben op het wegdek onder 7°C. Maar hoe zit het met 4-seizoensbanden? Best wel een moeilijk compromis voor dat type banden omdat de nodige flexibiliteit onder 7°C niet echt compatibel is met de weerstand tegen hogere temperaturen. Onderstaande vergelijkende tabel geeft hierover meer duidelijkheid:

winterbanden

4-seizoensbanden: een mogelijkheid maar niet echt ideaal

Zomer- en winterbanden afwisselen is kortom de ideale oplossing. Deze twee types banden zijn gewoonweg beter dan 4-seizoensbanden. Betekent dit dan dat je de 4-seizoensbanden in de vergeetput moet gooien? Nee, op voorwaarde dat ze min of meer overeenstemmen met dit profiel:

  • je verblijft steeds in onze gematigde klimaatzone.
  • weinig of geen sneeuw en niet te hoge temperaturen in de zomer.
  • je legt niet meer dan 20.000 km af per jaar aangezien all season banden sneller verslijten dan zomerbanden
  • je hebt een gelimiteerd budget en kan je moeilijk veroorloven om twee sets banden aan te kopen en voor de zomer of de winter van bandenset te wisselen.